Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.08.2016 09:10 - Още веднъж нещо за „Квадрат 500“ в София
Автор: bdobrev Категория: Изкуство   
Прочетен: 920 Коментари: 1 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Едно интервю на журналистката Милена Бойчева с художника Светлин Русев във в. Труд (6 – 7 август т. г.). ме върна към една все още избягвана в медиите тема за мегаекспозицията в „Квадрат 500 (Български Лувър), за чието реализиране бяха унищожени двете най-представителни в столицата художествени галерии - за национално (в Княжеския дворец) и чуждестранно (в бившата Държавна печатница) изкуство. Неин автор и едноличен реализатор e известният художник, който, воден от своя личен вкус и пристрастия като творец, представи някаква своя нова реалност, заставяйки ултимативно посетители, специалисти - изкуствоведи и ценители с по-широки възгледи и интереси да я приемат като факт и още по-лошо – като музей на изобразителното изкуство(!?). Още от годините на „соца“ е добре известно, че Светлин Русев умее красиво да говори, а понякога неговата патетика се доближаваше и до рафинираната словесна еквилибристика на неговата шефка в тогавашния Комитет за култура Людмила Живкова. Но сега и красноречието му не може да скрие неубедителните мотиви, с които опитва да отстоява своята идея, позовавайки се при това на твърде евтини аргументи. Как един човек, незапознат с одисеята около „Квадрат 500“, трябва да приеме подмятанията му в този разговор за „българския гений на завистта“, заради който „може би някой ден ще се разбере защо сме изпуснали влака“, за някакви „тъжни и позорни за нас писма“ от немския колекционер Петер Лудвиг? И да приеме, че: „... в случая не става дума за пристрастие и за личен възглед, а за една реална даденост – целият музеен комплекс е проектиран и изпълнен като една единна архитектурно-пространствена среда, с единна организация и творческо, и техническо, и технологическо управление. Музеят е факт и това беше възможно по определени и известни причини.“ Разбира сe, че българското изобразително изкуство трябва да „живее в творческа съизмеримост с чуждото изкуство“, но това не означава, че трябва да става непременно чрез съжителство в една сграда. Още повече, че голяма част от картините на чуждите художници са станали притежание на НХГ по различни поводи, а повечето от тях не носят белезите на ярки творби на съвременната живопис, с които да се приравняват и българските автори. Голямото качество на бившата Национална художествена галерия беше и в неповторимата атмосфера, която излъчваха залите на Княжеския дворец и (особено в залите за класическа българска живопис) естествено свързваха авторите с историческите „царски“ времена, в които те са живяли и творили. Кой е разрешил да се посегне драстично на двете галерии, които във времето се бяха утвърдили у нас като най-представителните визитни картички на националното изобразително изкуство и притежаваната чуждестранна живопис? И да направи от тях някаква „мешана салата“ от картини на наши и чужди автори от различни стилове, времена и епохи, които взаимно се обезличават в тягостната атмосфера сред ледено-белите зали на „Квадрат 500“? С унищожаването на Националната галерия в царския Дворец, практически беше унищожена единствената в София галерия за класическо българско изобразително изкуство. Каква ще бъде съдбата на останалите „на склад“ няколко хиляди картини, собственост на институцията „Национална художествена галерия“, сред които има непоказвани досега автори и творби? Редно ли е цялото това национално културно наследство да се остави в ръцете на един човек, при това също художник, който по свой вкус и предпочитания да решава съдбата на своите предшественици? Възможно ли е да се предизвика някакъв разширен разговор на тази тема? Все още не е късно да се възстанови онова, което беше се доказало във времето не само със свое ярко присъствие в художествената панорама на столицата, а и като част от националната историческа памет. Или ще трябва да свикнем с поредните реални дадености на „силните“ на деня?



Гласувай:
1



1. tera - Въпрос на предпочитание, все пак
18.08.2016 09:21
На мен Квадрата ми хареса, прилича на европейски музей с добре подредена експозиция. Не е възможно всички картини, които има фондът на Галерията да бъдат изложение едновременно. Лично аз не харесвам Светлин Русев като художник, с изключение на една негова картина "Клетва", която естествено е изложена в Квадрата. Но мисля, че Квадратът добре се е получил и още като го посетих, не разбрах за какво е целият този вой по негов адрес.
Да се възстановява старото статукво е излишно и погрешно, само това ли ще преливаме - от пусто в празно.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bdobrev
Категория: Политика
Прочетен: 102741
Постинги: 109
Коментари: 52
Гласове: 48
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031